/ Q&A OOH

Ambient

Na czym polega reklama ambientowa w mieście?

Reklama ambientowa w mieście to wszelkie nietypowe formy reklamy, które są inne niż tradycyjne plakaty. Wzbudzają zainteresowanie, zaciekawienie, intrygują. To reklama kreatywna, stworzona indywidualne pod potrzeby klienta i jego grupę odbiorców - zaskakująca, przełamująca schematy i budząca emocje. Zobacz film

Czy jest dla wszystkich?

Tak, reklama ambientowa jest dla wszystkich. Ale przede wszystkim dla tych, którzy szukają niekonwencjonalnej formy, która zaskoczy odbiorców, wzbudzi naprawdę duże emocje i wywoła buzz - czyli szum w social mediach.

Co jest kluczem do sukcesu?

Pomysł 🙂, który powinien być intrygujący i zaskakujący. Liczy się kreatywność, oryginalność, dopasowanie do otoczenia - bo reklama ambientowa musi być zrozumiała i angażująca dla jej odbiorców.

Na ile wcześniej trzeba zlecić taką kampanię?

Minimalny okres to 2 tygodnie, ale im więcej jest czasu, tym można lepiej przemyśleć strategię działania, wzmocnić ambient dodatkową reklamą w OOH i indywidualnie podejść do projektu. Poszczególne elementy takich kampanii często są projektowane przez scenografów, wykonywane ręcznie - na dobry efekt warto poczekać.

Affinity Index

Co to jest Affinity Index?

Jest to wskaźnik dopasowania danego kanału reklamowego do grupy docelowej kampanii. Jeżeli jego wartość jest powyżej 100 to mamy do czynienia z nadreprezentacją grupy docelowej. A jeśli poniżej 100 to znaczy, że udział grupy docelowej jest poniżej średniej dla danego kanału, czyli mamy mniejsze dopasowanie. W ofercie AMS Affinity Index stosujemy w kampaniach emitowanych na cyfrowych nośnikach w galeriach handlowych. Zobacz film

Po co się go liczy?

Aby na etapie planowania kampanii wybrać takie miejsca i czas emisji, w których udział grupy docelowej jest jak największy - i tym samym tak zoptymalizować media plan kampanii, aby zwiększyć precyzję w dotarciu głównie do tych, którzy są adresatami kampanii.

A skąd to wiemy?

Z badań instytutu CitiesAI wykorzystującego do pomiarów ruchu wewnątrz galerii zaawansowaną technologię opartą o sztuczną inteligencję oraz z danych Proxi.cloud – firmy monitorującej 2.5 mln urządzeń mobilnych. Dane CitiesAI dostarczają informacji o profilach demograficznych, czyli płci i kategoriach wiekowych, a dane Proxi.cloud o profilach behawioralnych.

CPM DOOH

Co to jest CPM DOOH?

CPM DOOH to model rozliczeń zaczerpnięty z reklamy internetowej. Jest to cena za 1 000 wyświetleń reklamy na nośnikach Digital Out-of-Home. Zobacz film

Czym różni się CPM DOOH od CPM w online?

W komunikacji online zazwyczaj mamy kontakt one-to-one, czyli jedno wyświetlenie widzi jedna osoba. W przypadku nośników Digital Out-of-Home takie wyświetlenie widzi wiele osób jednocześnie, czyli jest to kontakt one-to-many.

Co to jest zakup w CPM DOOH?

To zakup 1 000 wyświetleń reklamy na nośnikach Digital Out-of-Home. Jego zaletą jest przede wszystkim elastyczność - możemy wybrać dowolną liczbę nośników, dowolny czas trwania kampanii i przede wszystkim skupić się na dotarciu do właściwej grupy, a nie na żmudnej selekcji nośników.

Czy wartość CPM DOOH jest zawsze taka sama?

Może się różnić. Zależność jest dokładnie taka sama jak w internecie – im bardziej zawężamy kampanię, tym bardziej cena rośnie. Natomiast jeżeli chcemy zbudować duży zasięg i korzystamy z całej sieci DOOH, wówczas cena maleje i jest bardzo korzystna.

Data-Driven Digital OOH

Co to jest Data-Driven Digital OOH?

To konferencja, na której nie może Cię zabraknąć. Eksperci i praktycy spotykają się co roku w listopadzie, aby przekazać najnowszą wiedzę w obszarze najdynamiczniej rozwijającego się segmentu OOH - Digital OOH. W tym roku tematem przewodnim było hasło: Widownia, ale jaka? Zobacz film

Dla kogo jest ta konferencja?

Dla wszystkich, którzy interesują się mediami i reklamą, dla praktyków, agencji mediowych i wszystkich, którzy chcą wiedzieć więcej.

Czy każdy może na nią przyjść?

Tak. Zapraszamy wszystkich. Zarówno na żywo, jak i online. A dla tych, którzy nie mogli być z nami przygotowaliśmy podsumowanie tutaj.

Ile kosztuje wstęp?

Wydarzenie jest bezpłatne. Walutą, którą opłacisz konferencję jest Twój czas i zaangażowanie :) Więcej na stronie DataDrivenDOOH.pl.

EKO oferta

Co to jest EKO oferta?

EKO oferta to zestaw prośrodowiskowych rozwiązań reklamowych od AMS. Zobacz film

Co się na nią składa?

Oferujemy już 5 rozwiązań. Są to 1) system EKO wiat z dachami rozchodnikowymi w 9 miastach 2) EKO Premium Citylight – prośrodowiskowa reklama, zasilana ekwiwalentem energetycznym pochodzenia z OZE, połączona z sadzeniem drzew 3) EKO słupy – największa w Polsce sieć słupów zasilanych energią słoneczną 4) EKO Backlight – zestaw proekologicznych rozwiązań obejmujących m.in. zmniejszenie smogu świetlnego oraz certyfikowany zamknięty obieg recyklingu materiałów reklamowych oraz 5) EKO Busback – miejska reklama w ruchu na zero- i niskoemisyjnych pojazdach komunikacji publicznej.

W ilu miastach jest dostępna?

W największych miastach w Polsce. Zapraszamy do kontaktu - na pewno stworzymy ofertę zgodną z zieloną filozofią marki :)

Dlaczego mam ją kupić?

Łączymy rozwiązania reklamowe z duchem ekologii. Dla przykładu, jeden dach przystanku z EKO wiatą magazynuje 150 litrów wody deszczowej, obniża o 3-5°C temperaturę powietrza, zmniejsza zapylenie aż o 15-20% i absorbuje 7,2 kg CO2 rocznie. Taki przystanek jest też bezpieczny dla ptaków. Nasza oferta jest więc dla wszystkich, którym bliska jest idea działań dla środowiska i jego mieszkańców :) Jeżeli Twoja marka ma podobne wartości - ta oferta to strzał w dziesiątkę. Zobacz czego nie widać

Move TV

Co to jest Move TV?

Move TV to autorski kanał Video Out-of-Home, który jest obecny w największych sieciach i klubach fitness z segmentu premium. Towarzyszy widzom podczas ich ćwiczeń i szlifowania formy. Zobacz film

Czym się charakteryzuje?

Po pierwsze – ramówką video, którą energetyzujemy, motywujemy i poruszamy, pomagamy w treningu mocnym uderzeniem koloru, ruchu oraz informacji. Po drugie – odbiorcami, którymi jest wyjątkowa grupa premium: aktywna, aspirująca, kochająca sport i dbająca o swoje zdrowie. Po trzecie – jest to kanał długiego kontaktu: angażuje odbiorców każdorazowo na około 30 minut.

Czy można się tam reklamować?

Oczywiście, że tak. Poprzez emisje spotów, własny kontent czy całkiem niestandardowo poprzez działania ambientowe na terenie klubów.

A gdzie znajdę więcej informacji na ten temat?

Po więcej zapraszamy na stronę movetv.pl. Właśnie zmieniliśmy jej wygląd.

Profilowanie behawioralne

Co to jest profilowanie behawioralne?

Jest to definiowanie grupy docelowej kampanii poprzez jej zachowania i styl życia. Zobacz film

Czym się różni od demograficznego?

Skupiamy się na tym jak zachowuje się grupa celowa, a nie na tym w jakim jest wieku, czy płci. Często zachowania i styl życia lepiej opisują konsumentów danej marki niż parametry demograficzne. Dla przykładu: Mamy dwie osoby o identycznych parametrach demograficznych - są mężczyznami, w tym samym wieku, dzieciństwo spędzili w Anglii, mają dwoje dzieci i są zamożni. Z tym, że pierwszy z nich to król Karol III, a drugi Ozzy Osbourne. Tak zdefiniowany profil demograficzny mają identyczny, ale z pewnością Ci dwaj panowie różnią się stylem życia i preferencjami konsumenckimi, więc do obu powinny trafiać reklamy innych marek.

Czy mogę w AMS zaplanować kampanię OOH wykorzystując profile behawioralne?

Tak, w naszej ofercie indoorowej stosujemy profilowanie behawioralne oparte o dane Proxi.cloud, które pochodzą z analizy przemieszczeń ponad 2.5 mln urządzeń mobilnych.

Programmatic OOH

Co to jest programmatic w OOH?

To model zakupu powierzchni reklamowej znany ze świata online, zrealizowany przy użyciu narzędzi internetowych. Istnieją specjalne platformy zarówno dla kupujących jak i sprzedających, a wszelkie transakcje dokonują się przy ich użyciu w świecie online. Jest to bardzo szybkie i wygodne rozwiązanie. Zobacz film

Na czym polega programmatic w modelu automated guaranteed?

Ten model jest bardzo zbliżony do tradycyjnej sprzedaży - przed kampanią ustalany jest budżet kampanii, liczba emisji, daty jej trwania, następnie podpisywana jest umowa, która określa warunki kampanii. Różnicą w stosunku do sprzedaży tradycyjnej jest to, że to Ty zarządzasz całą kampanią i kontrolujesz jej realizację w narzędziu programatycznym.

Na czym polega programmatic w modelu private deal?

W tym modelu otrzymujesz dostęp do pełnego inventory wydawcy i możesz dowolnie realizować kampanie w zależności od potrzeb. Masz pełną elastyczność w realizacji kampanii - możesz je dowolnie modyfikować, wstrzymywać, wznawiać bez potrzeby kontaktu z wydawcą. Rozliczenie w tym modelu odbywa się po zakończeniu kampanii na podstawie liczby wyemitowanych reklam z gwarantowaną ceną CPM DOOH.

Czy w tym modelu zakupu mogę kupić jedną lokalizację?

Tak. Programmatic daje ogromną elastyczność pod tym względem. Można dowolnie skonfigurować kampanię w wygodny i szybki sposób. Dzięki temu, że wszystko ustawiane jest online możliwe jest realizowanie nawet tak niewielkich kampanii - a rozliczenie za wyświetlenia CPM DOOH mogą być realizowane nawet na jednej lokalizacji.

Czy taki zakup jest droższy czy tańszy od tradycyjnego?

Wszystko zależy od parametrów kampanii. Najważniejsze jest to, że nie pobieramy prowizji za korzystanie z naszego autorskiego narzędzia programmatycznego.

Jeżeli zdecyduję się na programmatic w AMS to co mam zrobić? Od czego zacząć?

Musisz się z nami skontaktować. Gdy podpiszemy umowę wówczas utworzymy Ci konto w naszym systemie i zrobimy krótkie szkolenie. Kiedy masz już konto i dostęp do narzędzia - stery są w Twoich rękach i to Ty decydujesz, jak kampania będzie realizowana w Digital Out-of-Home.

Rotacja plakatów

Co to jest rotacja plakatów?

To zmiana lokalizacji plakatów w połowie miesięcznej ekspozycji kampanii. Przykładowo, jeżeli w miesięcznej kampanii mamy zakupionych 350 paneli reklamowych typu Premium Citylight, to oznacza, że będzie ona eksponowana na 700 lokalizacjach. Dzięki rotacji w połowie kampanii (czyli po dwóch tygodniach) 350 plakatów zmieni swoje adresy. Zobacz film

Co decyduje o wyborze tych miejsc?

Równomierne rozłożenie w mieście. Co ważne - nie istnieją stałe pary paneli reklamowych uczestniczących w rotacji plakatowej. Za każdym razem jest to inny zestaw.

Czy rotacja ma sens?

Oczywiście! Dzięki temu kampania zyskuje nowe kontakty w innych częściach miasta. Po prostu mogą się z nią zapoznać nowi odbiorcy, a reklama trafia w nowe miejsce i zyskuje nowy kontekst.

QR kody w reklamie

Do czego służą QR kody w reklamie?

QR kody pozwalają na łatwe i szybkie przekierowanie do dodatkowych treści. Ich celem jest wzmocnienie zaangażowania użytkownika np. przez odesłanie do aplikacji mobilnej, uzyskanie zniżek i rabatów, czy dostęp do fragmentów audiobooka i książki. Zobacz film

W których miejscach umieszczać je na plakacie?

Umieszczenie kodu w centralnym punkcie plakatu zwiększa szansę, że zostanie on zeskanowany i dojdzie do pożądanej przez markę interakcji. Mówiąc wprost, QR kod powinien być umieszczony mniej więcej na wysokości wzroku.

Czy warto robić testy przed drukiem czy emisją reklamy?

Oczywiście. W tym wypadku ważne jest by sprawdzić nie tylko dobre umiejscowienie QR kodu na plakacie i jego wielkość, ale również to, czy ten QR kod kieruje na właściwy landing page.

A gdzie mogę zrobić takie testy?

AMS wypracował dobre praktyki w tym zakresie, tworząc dla swoich klientów „AMS Plakat Test” — narzędzie, które pomaga ocenić czytelność plakatu w ruchu ulicznym, w tym także layoutu z kodem QR.