Blog / Galeria Plakatu AMS: kariera i szansa na sukces

Galeria Plakatu AMS: wielka szansa na artystyczny sukces!

Realizowana od niemal dwóch dekad Galeria Plakatu AMS to nie tylko wkład w debatę publiczną o najważniejszych kwestiach współczesnego świata. To również ogromna szansa dla autorów plakatów na rozwój kariery i zawodowy sukces. Potwierdzają to późniejsze osiągnięcia dotychczasowych laureatów konkursów.

Gdy w 2011 roku tematem Galerii Plakatu AMS było równouprawnienie kobiet, na hasło „Skłodowska-Curie była kobietą!” odpowiedział grafiką w komiksowym stylu, na którym noblistka mówi „Mężczyźni też mogą tworzyć naukę”. Zdobył wyróżnienie. Dwa lata później organizatorzy konkursu postawili na troskę o dzieci. Jego zwycięski plakat był prosty, a jednocześnie wymowny i przejmujący: hasło Dom dziecka” z przekreślonym czerwoną linią wyrazem „dziecka”. Nikt pewnie nie przypuszczał wówczas, że Jan Bajtlik, trzydziestotrzyletni dziś autor obu wspomnianych prac, wkrótce rozpocznie spektakularną międzynarodową karierę.

Jan Bajtlik - zwycięski plakat w 12. edycji konkursu: Miłość nie cukierki

Jan Bajtlik – zwycięski plakat w 12. edycji konkursu: Miłość nie cukierki

Jan Bajtlik: patent na sukces 

Już w 2016 roku Bajtlik nawiązał współpracę z domem mody Hermès. Trzy lata później swój flagowy produkt – chustę, marka ozdobiła pracą z fantazyjnym obrazem Warszawy jego autorstwa. Stworzony przez Bajtlika motyw pojawił się też na emaliowanych bransoletkach. Co więcej, grafika polskiego artysty trafiła na okładkę magazynu „Le Monde du Hermès” – pisma wydawanego w dziesięciu językach, które jest dostępne w butikach Hermès na całym świecie. To pierwsze takie odstępstwo, gdy magazyn zdobiła nie fotografia modowa, a grafika.

Jan Bajtlik (zdjęcie z archiwum artysty)

Galeria Plakatu otwiera drzwi do kariery 

Historia Jana Bajtlika to tylko jeden z wielu przykładów na to, jak wygrana w konkursie Galerii Plakatu AMS wpływa na karierę młodych artystów. Idea konkursu – podejmowanie najbardziej ważkich problemów społecznych i cywilizacyjnych współczesnego świata – choć jest fundamentem projektu, nie jest jedyną korzyścią płynącą z tego przedsięwzięcia. Żywe dyskusje, które corocznie wzbudzają nagradzane plakaty, eksponowane w przestrzeni miejskiej, to dodatkowa ogromna wartość. Prace pobudzają wyobraźnię, stają się osią debat i sporów na tak istotne tematy jak: wykluczenia, społeczna rola internetu, wspieranie starań kobiet o równouprawnienie, wezwanie do reagowania na przemoc, przestrzeń publiczna czy prawa zwierząt. Dla artystów oddających swoje dzieła pod osąd jury, konkurs jest nie tylko okazją, aby wyrazić swój głos. To również szansa na zmierzenie się z innymi artystami, wyrażenie emocji i poruszenie zarówno mieszkańców miast, jak również potencjalnych zleceniodawców, pracodawców oraz branży kreatywnej. Laureatami często są osoby stawiające swoje pierwsze kroki w artystycznym świecie, zwykle studenci i młodzi twórcy. Doświadczenia niemal dwudziestu lat potwierdzają, że sukces odniesiony w konkursie Galerii Plakatu AMS może stać się początkiem wielkiej kariery. To w końcu prawdopodobnie największy konkurs na plakat w Polsce.

Agencje reklamowe i studia graficzne 

Artyści nagrodzeni w konkursach często rozwijają się w działach kreacji topowych agencji reklamowych albo stawiają na grafikę użytkową. Ich prace powstają w firmach o wieloletniej tradycji bądź w ich własnych studiach. Anna Demidowicz, która zwyciężyła w 6. edycji konkursu („Sieć = Alienacja albo Sieć = Wspólnota”), dziś pracuje w agencji Ostecx Créativ, wcześniej zaś związana była z GDP Agency, jako Senior Graphic Designer i Art Director.

Anna Demidowicz – zwycięski plakat w 7. edycji konkursu: Sieć = alienacja lub sieć = wspólnota

Paweł Miszewski – laureat 10. edycji dotyczącej równouprawnienia kobiet, pracuje jako Creative Director w agencji Open Gate i jest właścicielem studia brandingowego Atelier Szeski. Jednocześnie prowadzi zajęcia dydaktyczne – Narrację w Sztukach Audiowizualnych – na UMFC w Warszawie. W ostatnich latach tworzył między innymi identyfikację wizualną Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Paweł Miszewski – zwycięski plakat w 10. edycji konkursu: Skłodowska-Curie była kobietą

Łukasz Rayski, laureat 6. edycji Galerii Plakatu AMS, której hasło brzmiało: „Zostaw samochód – daj odetchnąć miastu” uzyskał stypendium Komisji Fulbrighta na studia w MFA Fine Arts w nowojorskim Parsons. Jego prace trafiają regularnie na łamy m.in. „Wysokich Obcasów”, „Polityki” czy „Tygodnika Powszechnego”. Jednak w szerszym kontekście Rayski zasłynął jako autor kultowego plakatu „Konstytucja” – symbolu oporu wobec łamania ustawy zasadniczej.

Łukasz Rajski – zwycięski plakat w 6. edycji konkursu: Zostaw samochód – daj odetchnąć miastu

Bartłomiej Bałut – wyróżniony w 3. i 4. edycji konkursu obronił doktorat w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dodatkowo w latach 2015 – 2020 był dziekanem Wydziału Sztuki ANS w Tarnowie, gdzie prowadził Pracownię Grafiki Reklamowej. Ma na swoim koncie szereg wystaw grupowych i indywidualnych.

Magdalena Wosik – zwycięski plakat w 11. edycji konkursu: Dzisiaj Polska!

Na karierę naukową postawili również Magdalena Wosik – profesorka ASP we Wrocławiu. Laureatka 11. edycji konkursu („Teraz Polska!”) wyróżniona ponadto w 19. edycji („Jedz ostrożnie”) łączy pracę artystyczną z dydaktyką, a ostatnio odnalazła się również jako kuratorka dużej ogólnopolskiej wystawy poświęconej książce artystycznej – Ogólnopolskiego Przeglądu Sztuki Książki (w listopadzie 2022 r. pokazywana była we Wrocławiu, w styczniu 2023 r. otwarta zostanie w Krakowie). Karierę naukową rozwija również Agnieszka Ziemiszewska wykładowczyni na Wydziale Sztuki Nowych Mediów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie oraz na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Graficzka wyróżniona w 15. edycji („Przestrzeń wspólna – przestrzeń niczyja?”) dołączyła do grona jury w ostatnich dwóch edycjach konkursu.

*** 

Galeria Plakatu AMS od lat jest mocnym głosem w przestrzeni publicznej. Kolejne edycje cieszą się coraz większą popularnością. Dla artystów to szansa na promocję w największej galerii sztuki, jaką są miasta, a dla organizatorów i jury okazja do poruszania ważnych tematów i odkrywania nowych talentów.

Niech zachętą do udziału w konkursie będą słowa Agnieszki Ziemiszewskiej, jurorki tegorocznej edycji:

Dla mnie najważniejszą gratyfikacją w tym konkursie jest możliwość publikacji prac w przestrzeni publicznej (nieograniczonej dostępności) w takiej skali (ogólnopolska). Takiego dostępu do odbiorcy nie oferuje żaden, ze znanych mi przeglądów (polskich).

Ci, którzy chcą dołączyć do grona laureatów, mają szansę zmierzyć się z intrygującym hasłem tegorocznej edycji konkursu: Najważniejszy projekt to TY”. Graficy do dzieła!